czwartek, 2 października 2014

Nauka i stan jej rozwoju w Egipcie

Rozwój nauki

- obliczanie wylewów Nilu 
- ustalenie długości roku słonecznego na 365 dni i podziału go na 12 miesięcy 
- obliczanie zaćmień słońca 
- zastosowanie ziół w medycynie 
- balsamowanie ciał 
- wynalazek zegara wodnego i piaskowego (klepsydra) - uniezależnienie od słońca 
- zastosowanie ziół w medycynie
- poznanie anatomii człowieka, trepanacja czaszki, poznanie budowy serca, leczenie zębów i złamań
- mumifikacja zwłok

Egipt w okresie starożytnym był krajem gdzie rozwijała się w bardzo dużym stopniu kultura, mogą świadczyć o tym liczne przykłady architektoniczne, dzieła literackie, rozwój religii, pisma, w końcu osiągnięcia w wielu dziedzinach nauki np.: matematyka, zwłaszcza geometrii i algebry oraz astronomia, i medycyna. Najbardziej wykształconą grupa ludzi byli kapłani, nieco gorzej urzędnicy. W Egipcie nie wykształciła się oddzielna grupa elity intelektualnej, dlatego można zaryzykować stwierdzenie, że to kapłani byli jedyną grupą, od której zależał rozwój nauki w starożytnym Egipcie.

W efekcie rozwoju astronomii kapłanie egipscy posiadali głęboką wiedzę i umiejętności astronomiczne np.:

  • znali kalendarz słoneczny, oparty na cyklu obiegu Ziemi wokół Słońca,
  • określili długość roku na 365 dni i podzielili rok na trzy części, w zależności od wylewy Nilu. Rok na 12 miesięcy po 30 dni i na końcu roku zostawało im 5 dni,
  • ustalili podziału nocy i dnia na 12 godzin (stąd pochodzi określenie doby na 24 godziny),
  • potrafili obliczyć terminy zaćmienia Słońca i Księżyca,
  • obserwowali niektóre planety i gwiazdy np. Syriusza.

W medycynie dokonywano następujących osiągnięć:

  • mumifikowano zwłoki,
  • przeprowadzano niezwykle trudne operacje np.: oczu i mózgu, z zastosowaniem środków znieczulających,
  • dokonywano trepanacji czaszki,
  • przypalano torbiele,
  • znano budowę serca i jego funkcje biologiczne,
  • w dentystyce stosowali protezy,
  • doskonała znajomość anatomii człowieka,
  • wydzielono specjalizacje medyczne w zależności od choroby,
  • wytwarzali proste narzędzia chirurgiczne,
  • przy świątyniach powstawały pierwsze szkoły medyczne.
  • W dziedzinie matematyki i geometrii Egipcjanie posiadali następujące umiejętności:
  • obliczania pola powierzchni figur,
  • odkryli „złoty środek” trójkąta,
  • stosowali system dziesiętny, w którym najwyższą jednostką był jeden milion,
  • znali zastosowanie symboli do określenia kolejności potęg,
  • w celu obliczenia poziomu wód podczas wylewu Nilu stosowali nilomierze,

Papirus Ahmesa, jest uznawany za jeden z najważniejszych i najstarszych dokumentów matematycznych, który świadczy o tym, że Egipcjanie umieli posługiwać się ułamkami.

Rozwinęła się kosmetologia:

  • Egipcjanie znali zastosowanie środków takich jak np.: henna, ochra, liczne preparaty na bazie mleka, miodu lub oliwy,
  • znali bakteriobójcze i grzybobójcze działanie roślin i w celach leczniczych stosowali uzdrawiające kąpiele. Znajomość tę wykorzystywano również przy balsamowaniu zwłok.

 



Do innych przykładów świadczących o wysokim poziomie rozwoju nauki w starożytnym Egipcie mogą świadczyć następujące osiągnięcia:
  • opanowano obróbkę miedzi,
  • znali niektóre zasady magnetyzmu i akustyki. Ta ostatnia wiedza pozwalała im wzmacniać sztucznie siłę dźwięku,
  • znali sposób zapalania pochodni przy zanurzeniu ich do wody,
  • umieli produkować papirus,
  • obliczać prawidłowo pomiary do budowy systemów irygacyjnych i piramid,
  • wynaleźli zegar wodny.
źródła: http://historia.na6.pl/rozwoj_nauki_w_starozytnym_egipcie ; http://sciaga.pl/tekst/77243-78-osiagniecia_starozytnych_cywilizacji

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz