Do
starożytnych państw związanych z Mezopotamią należały: Sumer, Akad, Asyria, Babilonia.
Sztukę tego rejonu świata reprezentują:
- sztuka sumeryjska i akadyjska
- sztuka babilońska
- sztuka asyryjska.
W sztuce przedmioty ozdabiano drogimi
kamieniami, znakomicie obrabiano złoto i inne szlachetne metale. Rzeźbiono w
kamieniu, często najważniejsze napisy uwieczniano w kamiennych Stellach
(płaskorzeźbach). Pierwszy kodeks prawa - kodeks Hammurabiego z XVIII w. p.n.e.
- przetrwał do naszych czasów, gdyż został wyryty w kamiennej Stelli. Stellami
ozdabiano ściany pałaców - np. polowanie na lwy w pałacu króla Asyrii
Aszurbampala.
Rzeźba
-postacie władców i bogów
-rzeźbione zwykle w kamieniu
-płaskorzeźba, relief (rzeźba opracowana
tylko z przodu , wklęsła gdy tło jest wyżej, wypukły gdy tło jest niżej)
Posążek Gudei z Lagasz
Orant (Luwr) - Najważniejszym
elementem rzeźby i płaskorzeźby jest twarz, w której dominują oczy. Są to
jednak dzieła pozbawione indywidualnych cech poszczególnych osób. Posążki osób
w pozycji siedzącej lub klęczącej miały ukazać czynność a nie samą osobę.
Stawiano je w świątyniach, podpisane imieniem fundatora. Najprawdopodobniej
miały symbolizować pobożność osób, które je tam ustawili.
Płaskorzeźba
Polowanie na Lwy z Pałacu Assurbanipala w Niniwie
Architektura
Babilon odwiedził grecki historyk Herodot
(485- 425 r. p.n.e.), poświęcając mu jeden ze swoich najpełniejszych opisów
starożytnych miejsc. Zanotował m.in. że miasto było zbudowane na planie
czworoboku przedzielonego Eufratem, a jego obwód wynosił 480 stadiów (86 km),
podaje też wiele szczegółów technicznych dotyczących jego konstrukcji. Opisuje
świątynie i złoty ołtarz, na którym Chaldejczycy mieli spalać corocznie tysiąc
talentów kadzidła. Jego mury figurują w najstarszym ze znanych nam zestawień
Siedmiu Cudów Świata - epigramie poety Antypatia z Sydonu (11 w. p.n.e.)
Drugi cud babiloński tam wymieniony to
wiszące ogrody Semiramidy identyfikowanej z asyryjską królową Szammurammat (ok.
800 r. p.n.e.). Według innej wersji miał je zbudować Nabuchodonozor dla swojej
medyjskiej żony, która - pochodząc z górzystych regionów północy - bardzo
cierpiała na monotonnej, pozbawionej bujnej roślinności równinie. Jako pierwszy o ogrodach wspomniał
kapłan Berossos (111 w. p.n.e.) w napisanej po grecku historii Babilonii,
dedykowanej Antiochowi I Seleucydzie (281-261 r. p.n.e.).
Podczas przeprowadzania wykopalisk R.
Koldewey odkrył pozostałości budowli obejmującej czternaście komór. W jednej z
nich znajdowała się studnia składająca się z trzech szybów, która za pomocą
mechanicznej czerpaczki mogła zapewnić nieprzerwany dopływ wody do ogrodów
znajdujących się na dachu. Ich identyfikacja pozostaje jednak niepewna: duże wątpliwości
budzi zwłaszcza brak informacji na ten temat w źródłach babilońskich oraz u
Herodot, którego opisy odznaczają się wielką skrupulatnością. Być może słynne
ogrody, które od ponad dwóch tysięcy lat poruszają ludzką wyobraźnię, pozostaną
tylko piękną legendą.
Charakterystyka:
- większość budowli wytwarzano z wysuszonej
na słońcu , bądź wypalanej gliny, spoiwem był muł
- często pokrywano różnobarwną glazurą
- miasta bardzo często były otoczone fosami
- miasta otoczone murami obronnymi
- domy z izbami skupionymi wokół dziedzińca
- bramy wzmacniano pylonami (wieżami o prostokątnej podstawie , występujących parami , zwężających się ku górze, przyjmujących charakter obronny)
- domy z izbami skupionymi wokół dziedzińca
- bramy wzmacniano pylonami (wieżami o prostokątnej podstawie , występujących parami , zwężających się ku górze, przyjmujących charakter obronny)
- w centrum znajdowała się umacniana cytadela
– siedziba władcy i świątynia
- w odróżnieniu od Egipcjan, mieszkańcy
Mezopotamii rzadko stosowali kolumny
- najbardziej znanym typem budowli sakralnej
w Mezopotamii był ziggurat - rodzaj tarasowej piramidy, której najwyższa
platforma służyła o odprawiania ceremonii religijnych
Kluczowym elementem architektury sumeryjskiej
są zigguraty (budowle w formie ściętej, schodkowej piramidy o
kwadratowej lub prostokątnej podstawie), które w najwyższym punkcie mieściły
sanktuarium - kaplica (lub wedle innych badań - obserwatorium astrologiczne),
do którego prowadziły schody lub rampy. Platformy budowano z suszonej cegły -
wynalazku powstałego równolegle w starożytnym Egipcie. Najstarsze zigguraty
pochodzą z miasta Uruk z ok. 2800 roku p.n.e., natomiast jeden z najlepiej
zachowanych tego typu obiektów to ziggurat z Ur z 2100 - 2000 r. p.n.e.
Ziggurat Ur-Nammu,
XXI - XX w. p.n.e.
W grobowcach królewskich tego religijnego
ośrodka odnaleziono tzw. sztandar z Ur, jest to przytwierdzona do
drewnianej płytki mozaika z masy perłowej, udekorowana muszlami, kością
słoniową i kamieniami - szczególnie lapis lazuli. Dzieło było być może
częścią instrumentu bądź pudła. Mozaika znajduje się po dwóch stronach, a
tematyka dekoracji pozwala na nazwanie ich pokojową - gdzie widoczna jest procesja z darami do władcy
siedzącego na tronie, oraz
wojenną, która ukazuje najstarsze przedstawienie
armii sumeryjskiej szykującej się na wojnę. Płaszczyzna mozaiki podzielona jest
na poziome pasy, które czytamy od dołu - najpóźniejsze wydarzenia
znajdują się w najwyższym pasie. Przedstawienie postaci profilem, co wskazuje
na ich ruch może wynikać jeszcze z prehistorycznych malowideł naskalnych lub
wskazywać na powiązania sztuki mezopotamskiej z egipską. Budowla z Ur była
wzorem dla znacznie większego babilońskiego gmachu utożsamianego w Biblii z
więżą Babel.
Istotnym elementem architektury babilońskiej
były bramy miejskie. Oczywiście najpopularniejszą jest zachowania po
części i zrekonstruowana w Berlinie Brama Isztar. Była jednym z dziewięciu
wejść do miasta, była nie tylko fragmentem umocnień , ale także stanowiła
początek drogi procesyjnej prowadzącej do zigguratu i świątyni Marduka.
Poświęcona babilońskiej bogini miłości Isztar. Zbudowano ją z glazurowanych
cegieł, z których wyłaniają się złote sylwetki (575) świętych zwierząt: lwów,
byków i muszkuszu (smok - bóg Marduk). Charakterystycznym "dekorem"
babilońskiej architektury są lammasu, skrzydlate byki z głowami
sędziwych starców o długich brodach i ogolonych głowach.
Lamassu z portalu Pałacu Sargona II - Kolejnym, nowym elementem architektury są portale. W nich
umieszczano strażników bramy –lamassu. Są to wyobrażenia skrzydlatych byków o
ludzkich, brodatych twarzach. Głowy byków zdobią tiary z rogami symbolizujące
ich potęgę. Ten element został przejęty przez sztukę perską.
Sztuka Użytkowa
- miasta w Mezopotamii były prężnymi
ośrodkami rzemiosła
- mistrzowie różnych dziedzin pracowali głównie na
potrzeby świątyń i dworu, otrzymując od zamawiających władców i kapłanów drogie
kruszce jak złoto, szlachetne kamienie, których użycie było ściśle nadzorowaneKozioł z Ur – kozioł spinający się na drzewo, wykonany ze złota srebra i macicy perłowej, figura odnaleziona w jednym z grobowców z Ur, miała prawdopodobnie znaczenie religijne, a przedstawione tu drzewo to Drzewo Życia.
Naszyjnik z Ur- pochodzący z czasów sumeryjskich pokazywał o wysokim poziomie i kunszcie artystów tamtych czasów . Jest to wieniec z delikatnych, złotych, brzozowych listków połączonych ze sobą żyłką przeplatane paciorkami.
Obecnie
Mozaiki, drewniane zdobienia, kamienne detale
wykonywane są ręcznie, a nie przez laserowe wycinarki czy sterowane
elektronicznie maszyny. Powoli, mozolnie i skrupulatnie. Nieśpieszna precyzja.
Irańska sztuka, harmonijna i detaliczna, obecna jest częściej na ulicach, w
ogrodach, domach czy meczetach niż w muzeach.
Współczesna sztuka i architektura w dalszym ciągu
sięga do korzeni tradycyjnych kształtów i zdobień.Bordż-e Milad Bordż-e Milad to najwyższa wieża w Iranie i jedna z najwyższych wież na całym świecie. Wybudowana została w roku 2007 i mierzy 435 metrów wysokości. Na poziomie 315 metrów ulokowano punkt widokowy, z którego rozpościera się wspaniały widok na Teheran i jego okolice. Milad Tower jest częścią miejscowego centrum gospodarczego i konferencyjnego.
Wieża Azadi
Meczet Abu Derwish jest jednym z pięknych meczetów w Ammanie w Jordanii. Został zbudowany w 1961 roku na jednym z siedmiu wzgórz w Ammanie, Jebel al-Ashrafiyeh. W swojej formie zachowuje tradycyjne kształty.
Na misterne ornamenty wcale nie trudno
trafić. Ozdabiają także dziedzińce domów i przedmioty codziennego użytku. Islam
zabrania przedstawiania ludzkich postaci, więc w sztuce niezwykle rozwinęła się
roślinno-geometryczne wzornictwo.
Perski dywan to coś
więcej niż dywan - to sztuka. Produkcja i handel dywanami to często rodzinny
interes, przekazywany z pokolenia na pokolenie.
Bardzo popularne na
ulicach Iranu są murale (rodzaj malatury, nazwa pochodzenia hiszpańskiego oznaczająca w
skrócie dzieło dekoracyjnego malarstwa ściennego), wiele z nich jest
sponsorowana przez władze miasta – przedstawiają zabytki, historyczne sceny
albo naturalne motywy.
Część motywów to odtworzenie starych fotografii.
Źródła:
http://wczasywiranie.peron4.pl/index.php/murale/
http://www.peron4.pl/iran-niecodzienna-codziennosc-foto/
http://bliskiwschod.pl/2013/07/niecodzienna-codziennosc-iranu-sztuka-i-rzemioslo/
http://www.peron4.pl/iran-niecodzienna-codziennosc-foto/
http://bliskiwschod.pl/2013/07/niecodzienna-codziennosc-iranu-sztuka-i-rzemioslo/
Jan Braun „Mezopotamia”
Georges Roux „Mezopotamia”
Georges Roux „Mezopotamia”
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz